søndag 19. februar 2017

Spinne- og strikkeprosjekter januar og februar 2017

Bildene over: Et par fingervanter til meg selv. Strikket av lokal hvit og svart saueull, blandet til lys grått på kardemaskina. Et totrådsgarn. Den lyse hespa er en blanding av ufarget hvit ull og ull plantefarget med bjørkeblader og alun(lys gul). Synes de ble morsomme med annenhver lys og mørk finger. Jeg har ganske korte fingre. Derfor er nesten alltid kjøpte hansker og vanter for lange i fingrene til meg. Her tilpasset jeg hver fingerlengde etter hvert som jeg strikket. Perfekt passform. Gode og varme vanter, som toves litt etter hvert som de brukes. Mønsteret har jeg laget selv. Det ble til underveis.

                               
Bildene over: Nok et par fingervanter til meg selv. Synes de er enkle og raske å strikke. Ble derfor inspirert til å strikke et par nr. to. Disse er strikket i totrådsgarn av hvit lokal saueull. Brukte litt kjøpt sokkegarn til striper og litt brodert pynt.
Bilder over og under: Det er blitt mange slike sokkepar i løpet av vinteren. Jeg kaller dem tøffelsokker. Vi er blitt avhengige av slike, min mann og jeg. Oftest strikker jeg med en tråd håndspunnet garn og en tråd kjøpt sokkegarn. Det gjør sokken litt mer slitesterk. Vi har flere par hver, og trenger stadig vekk nye. Etter som vi går i slike hele tida her hjemme, sliter vi hull på dem etter hvert. Jeg reparerer der det går an, men alt har en grense. Sokkene er strikket etter en enkel oppskrift jeg har laget selv. Paret på bildene over er strikket av ulla jeg farget med bjørkeblader, og en tråd kjøpt sokkegarn. Sokkene på bildene under er strikket av hvitt totrådsgarn, av lokal ull og en tråd kjøpt sokkegarn. Vår erfaring er at ingen hjemmestrikkede sokker er så gode og varme som de egenprodusert ullgarn.

Bildene under: Ei barnelue har jeg også strikket ferdig. Her har jeg igjen brukt av den svarte og hvite saueulla jeg har ganske mye av. Laget en liten mønsterbord nederst på lua, for å gjøre den litt lysere og lettere. Øreklaffene ble strikket på til slutt. Avsluttet med en heklet kant nederst og en dusk i toppen. Luemønsteret har jeg laget selv.
Bildet under: Jeg har alltid små og litt større garnnøster av håndspunnet garn liggende. Her har jeg komponert en luehatt. Fikk brukt opp noe av garnlageret på denne. Heklet med en tråd av et effektgarn på de siste omgangene nederst, og laget en kant på pullen av samme garn. 
Bildet under; Et par babyvotter strikket av ulla jeg farget med bjørkeløv og alun. Vottene er litt skarpere gul  i fargen enn det som kommer fram på bildene. Votten er strikket uten tommel. Pyntet dem med en heklekant i bunnfargen nederst, og et brodert hjerte i rustrødt på oversida.
Bildene under: Babysokker, strikket i garn jeg har spunnet til totrådsgarn av Evilla plategarn. Strikket etter en enkel oppskrift jeg har laget selv.
Bildet under: Tidligere har jeg skrevet om ull fra svensk Värmlandsfår. Denne ulla kjøpte jeg via nettet, av en dame i Sverige som driver med denne sauerasen. Jeg kjøpte ull i tre farger. Her har jeg strikket en hals av garn spunnet av to av fargenyansene. Ulla var god å spinne, og garnet ble mykt og fint. Nederst en heklekant av alpakka.
Bildet under: Et bredt pannebånd heklet av forskjellige garnrester/små nøster. På en del av omgangene heklet jeg med en blank tråd fra et nøste av kjøpt garn jeg hadde. Dekorerte til slutt med en heklet hjerte og et par store glassperler.
Bildene under: Her har jeg blandet hvit og svart saueull med brun alpakka. Alle tre er fra lokale leverandører.  Garnet ble spraglete og fint. Har ikke spunnet ferdig alt ennå. Vet ikke hva jeg skal bruke det til. Det gjenstår å se.
Bildet under: Hals som også er strikket av ull fra Värmlandsfår. Her har jeg spunnet  tre farger hver for seg. Garnet ble utrolig mykt og behagelig. Strikket etter en enkel oppskrift jeg har laget selv.


Mai 2017