14.04.2016

Vognposen er ferdig

I forrige innlegg skrev jeg om et syprosjekt jeg hadde påtatt meg. Oppdraget var å sy en dunpose og trekk inni en ferdig strikket vognpose. Ytterposen var strikket av babyens oldemor, etter et gratismønster funnet på nettet. Måtte bruke fantasi og egen  kreativitet for å få til dette. Hadde ikke noe mønster å forholde meg til. Kun oppskrift på strikkeposen på nettet.
Jeg dampet strikkeposen, og la den oppå den tynne dundyna jeg skulle bruke. Tegnet omriss og sydde en søm i klippekanten, før jeg klippet. Det jeg ikke tenkte på (!!!), var at jeg skulle ha sydd på motsatt side av klippekanten også. Oppdaget raskt tabben, da duna strømmet ut av sårkanten. Jeg er allergisk mot dun, og tok et skjerf rundt munn og nese for å slippe ubehag. Det hele gikk bra til slutt, etter iherdig støvsuging.
Fikk tettet kantene skikkelig ved å sy en søm med overlockmaskina til slutt.
Posen viste seg å passe perfekt.
Deretter klippet jeg et trekk i økologisk bomull på samme måte, og sydde dette fast til strikkeposen. Jeg lot det være igjen en åpning i ene sida, der jeg sydde på en borrelås. På den måten blir det mulig å ta av trekket for vask.
Til slutt heklet jeg en pyntekant rundt hodekanten og kanten foran. I tillegg laget jeg en heklet rose med en perlemorsknapp, til pynt på sida.
Heklet en hempe på hver side, og sydde på en knapp, slik at posekanten holder seg pent på plass. Lett å kneppe av, om man ønsker å bruke posen i full lengde. Under hodedelen og under bretten oppå, sydde jeg fast  en liten knapp i hver side. Knappene festet jeg gjennom dynetrekket. Dette for å holde posen på plass inni trekket. Om den skal vaskes, må knappene fjernes først. 
I sida lot jeg det være igjen en åpning, og sydde i et knyttebånd. 

Posen er til en liten gutt, født 6 uker for tidlig. Babyens farmor kom og hentet den i morges. Etter at den var avlevert hos mottaker, sendte hun meg disse bildene. Både farmor og mamma'n var godt fornøyd meg resultatet. Nå kan jeg også senke skuldrene og være fornøyd. Det er alltid spennende å lage noe for andre på bestilling. Man vet jo aldri om de blir fornøyde med resultatet.


Spinning i september