onsdag 20. april 2016

Litt av hvert på en vårdag

Jeg hadde fødselsdag på mandag, og feiret med den nærmeste familien. I går tok jeg bildene over. Det var et ufyselig vær ute. Regn og sludd til tider. Inne koste jeg meg med gavene jeg fikk. Alt fra planter, søte ugler, tegninger, eliteutgaven av strømpepinner, gavekort og kremer. Heldige meg!
Har vært så heldig å få ulla fra en svart sau igjen. Sauebonden har problemer med å få avsetning på ulla fra den eneste svarte sauen han har. Jeg tar gladelig i mot den. Ulla er god å spinne av. Har litt korte fibre, men garnet blir fint til sokker og votter. 
I dag trodde jeg at jeg var smart. Ville prøve å vaske ull i maskin. La ulla i finmasket vaskepose, og trakk en litt større pose utenpå.
Satte på det mest skånsomme programmet jeg har på maskina. Brukte litt Milo i vaskevannet.
Resultatet ble ikke bra. Sammenfiltrede ullklumper. Ja, ja da vet jeg at det ikke var særlig smart.
Derfor tok jeg en liten mengde ny ull, og vasket for hånd. Brukte litt oppvaskmiddel, tilsatt litt eddik.
Ulla fikk en runde med hårføneren etter vask. Dette gjorde jeg fordi jeg ville at den skulle bli tørr raskt. Nå ligger den på badegolvet for å bli helt tørr.
Ble også nettopp ferdig med et heklet sjal til meg selv. Brukte garnet Nordlys fra Viking. Det er et ganske tynt og mykt superwashgarn. To nøster ble akkurat nok til et sjal i den størrelsen jeg ville ha. Tenker å ha det med i bobilen, til bruk på kalde dager/kvelder.
I dag er det også kaldt ute. Grått, litt regn, noen solgløtt og + 7 grader.

Please feel free to leave a comment below. 

Mai 2017