27.04.2016

Det går i ull for tida

Det er lenge siden sist jeg har hatt en lengre periode med ull, karding og spinning. Nå er jeg endelig inne i en sånn periode igjen. Kanskje har det med våren og lyset å gjøre? Det er lettere å komme igang med nye prosjekter, når dagene og kveldene er lange og lyse. Kom på ideen med å vaske ull for hånd i en vaskepose. Tenk det! Tidligere brukte jeg ei melsikt, og fikk plass til kun små mengder hver gang. Prøvde jo å vaske ull i vaskepose i maskin (se tidligere innlegg), men det endte med "katastrofe." :-).
Denne gangen ble resultatet bra. Vasket både hvit og svart, lokal saueull.
Sist søndag ble vi velsignet med noen timer sol. Det var veldig kaldt i skyggen, men i solveggen koset vi oss. Jeg tok med rokken ut på terrassen, for å spinne litt av den svarte (koksgrå) ulla. Værmeldingen spår varmere vær og sol utover mot helga. Det gleder vi oss til.
Hadde spunnet ferdig ei lita hespe før helga, og laget en til på søndag. Det ble nok til et par store herresokker. Valgte å tove dem lett for hånd. Nå står de til tørk på badet. Brukte mine støvler, i størrelse 38 til å tre dem utenpå. Det ser ut som de vil passe akkurat til min mann.  Når jeg har kardet ferdig, blir det alltid hengende igjen litt ull på kardemaskina. Denne tar jeg av med en flikkerbørste, og samler i en pose. Tenker å bruke den til nålefilting. For eksempel til å lage elger som den på bildet. Jeg brukte en pepperkakeform for å få til fassongen riktig på denne.
I morgen kveld skal jeg på et møte i det lokale husflidslaget. Der er temaet for kvelden nålefilting. 
Av den svarte og hvite ulla jeg kardet, valgte jeg å blande fargene litt på noe av ulla. Resultatet ble en helt lys grå farge, og en litt mørkere grå. Da har jeg fire farger å velge mellom, Hvit, svart (koksgrå), mellomgrå og lys grå. På bildene over har jeg spunnet en hespe av den lyse grå fargen.
I går kveld kom jeg på at vi ikke hadde mere brød igjen. Det er ikke mer en fem minutters kjøretur til butikken. Akkurat da var det et program på tv jeg ville se. Samtidig var jeg ivrig etter å få ferdig sokkene som skulle toves. Derfor valgte jeg å lage en liten brøddeig i full fart. Ett stort brød ble det. Godt smaker det også, i følge mannen i huset.
Sist helg hadde vi eldste barnebarn på overnatting. Han er en aktiv gutt, så på dagtid så vi ikke så mye til ham. Han var ute og syklet og sparket fotball med kamerater. Vi fikk likevel tid til koselige frokoster, middager og hyggelige kvelder sammen. Verdifullt for både liten og stor.

Spinning i september