tirsdag 8. januar 2013

Lotteri på Spinnerens Hjem - Spinneåret 2012

På forumet Spinnerens Hjem er det årlige lotteriet i gang. Vi må svare på en del spørsmål for å delta. Her kommer spørsmålene, og mine svar:

Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året? Hva har du prøvd nytt? Hvordan har du presset deg selv ut fra din "comfort zone" til nye utfordringer? (Om du er helt fersk til spinning regner jeg med at alt ligger utenfor din comfort zone. ) Eller, hva har du funnet ER din comfort zone? ("Comfort zone" betyr at noe er så behagelig at den har ikke noe utfordring; man kunne nesten gjøre det uten å tenke. Det betyr ikke at det er kjedelig, men heller at du har mestret det og at du kan "falle tilbake" på det for å slappe av og fortsatt vite at produkten kommer til å bli det du ville.)
Har du funnet at du spesielt likte noen fiber/redskaper eller ikke likte noe? Hvorfor eller hvordan?

I 2012 har jeg nesten bare jobbet med norsk, lokal saueull. Kvit og svart ull fra rasen Norsk kvit sau, og litt fra rasen Grå Trøndersau. Det er første gang jeg har prøvd den svarte ullaDen har korte fibere, og var litt ugrei å spinne helt i starten. Ulla er veldig myk og fin, og garnet ble blankt og behagelig. Ulla fra Grå Trøndersau var og et nytt bekjentskap. Den var god å spinne av, til tross for at selgeren mente kardeflakene jeg kjøpte ikke egnet seg så godt til spinning. Jeg har kun spunnet to-trådsgarn. Garnet har vært brukt til votter, sokker, luer, halser og pannebånd. Av og til har jeg blandet kvit og svart ull. Å få ulla uvasket i sekker er spennende. Jeg har funnet ut at jeg liker veldig godt å følger ulla fra den kommer i sekker, og til jeg sitter med ferdig garn. Å karde for hånd er også en aktivitet jeg koser meg med. I løpet av året har jeg fått bra "sving" på kardingen. Har også funnet ut at det passer meg godt å vaske ull i små mengder. Det er mer praktisk, og går raskere.

Hva har du fortsatt lyst å lære eller der det noe du er nysjerrig om? (Fiber, teknikker, metoder, redskaper)
Fortsatt kan jeg lite om farging av garn. I 2013 har jeg lyst til å lære mer om/forsøke plantefarging. Har også lyst til å prøve nye spinneteknikker som core-spinning f.eks.

Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året? (skulle elske å se bilder her!)
Mest stolt/fornøyd er jeg med at kardeteknikken med håndkardene sitter som den skal. Det er en god følelelse når man mestrer noe nytt/kjenner at man får det til.
Av ferdige produkter er jeg mest fornøyd med det jeg har laget av den svarte ulla.
<
Nevn Spinnerens Hjem slik at jeg får lettere finne det du har skrevet.
Tenk litt om hva du ville ha om du vinne: en håndtein eller fiber? Om fiber, tenk tilbake til de forrige spørsmålene: noe spesielt du har lyst for? Om du virkelig har lyst for en liten redskap kan du si det også om prisklassen er omtrent det til en håndtein eller fiber. (Det ville si, ikke en rokk. )

Om jeg er så heldig å vinne, ønsker jeg meg naturfarget ull, gjerne nye typer jeg ikke har prøvd tidligere.

Mai 2017