07.09.2012

Fra "tops" til garn

For en tid tilbake kjøpte jeg ett kilo Corridale tops. Først forsøkte jeg å spinne rett fra topsen, slik den var. Det gikk bra, men jeg var ikke helt fornøyd. Syntes det var litt vanskelig å dra ut ulla etter hvert, og samtidig spinne en jevn tråd. Så fikk jeg se en video på Youtube, der ull fra tops bl gjort om til fine små ruller før spinning. Dette fikk jeg lyst til å prøve. Som tenkt så gjort. Det viste seg å være mye lettere å spinne ulla fra de små rullene.
Under kan du se hele prosessen i bilder.


Til slutt har jeg lyst til å komme med en anbefaling.
Jeg abbonerer på det engelske bladet YarnMaker. Et blad som har eksistert i vel ett år. Mye intererssant å lese om ull og spinning her. For deg som er glad spinning er dette et flott alternativ til andre blader/bøker om emnet.

Spinning i september