mandag 2. juli 2012

Ull i juli

Nykardet og klar til spinning.
Det grå/brune er av den lokale saueulla jeg har skrevet om tidligere.
Det blå/turkise er farget saueull jeg har kjøpt ferdig til spinning.
Jeg kjørte det allikevel gjennom kardemaskina et par ganger, 
for å myke det opp litt.

Jeg valgte å spinne vekselvis blått og grått.


Denne gangen brukte jeg en såkalt hurtigspole, som er fin til å spinne tynnere garn på.

Etter spinning delte jeg den ferdigspunnede tråden i to like store nøster.
Disse ble så tvunnet sammen til et totrådsgarn.

Etter tvinning nøstet jeg garnet over på en håndholdt hespetre.

Så ble det vasket i ganske varmt vann, med litt oppvaskmiddel i.
Etter skylling kjørte jeg hespa i min manuelle salatslynge.
Da fikk jeg ut det meste av vannet, og hespa ble klar til tørking.

Mai 2017