onsdag 9. mai 2012

Ull i mai :)

Så er maisola kommet, og varmegradene kommer med den. Det øker arbeidslysten, pussig nok!  Startet dagen med å vaske litt ull, både hvit og svart. Jeg har vært så heldig å få tre sekker med svart ull fra en lokal sauebonde. Den hvite ulla er også fra bygda her. Har litt mer erfaring med den.  
Den svarte ulla er fra rasen Norsk Kvit sau! Ja, den heter faktisk det, til tross for at ulla er svart. Var litt spent på hvordan ulla ville være, og jeg må si det ble en positiv overraskelse. Den er utrolig myk og smidig. 
Dette er andre runde med vasking av svart ull. Har allerede spunnet og strikket av den jeg startet med. Hittil er det blitt et par herrevotter og et par damevotter, samt ei hespe. Vottene har jeg tenkt sauebonden skal få, som takk for ulla. Han ville ikke ha betaling.

Dagens ull står til tørk ute på terrassen i vårsola. 

Etter at dette innlegget er ferdig skrevet, skal jeg ut å plante stemor i flere krukker. I og med at det til nå har vært minusgrader om natta, tar jeg ikke sjansen på andre sommerplanter ennå. Bilder av blomstene kommer i neste innlegg.








Mai 2017