tirsdag 10. januar 2012

Januarnytt fra kardemaskin, rokk og strikkepinner

På forumet Spinnerens Hjem, skal vi hver måned få en farge som tema å spinne etter. I januar er fargen gul. Bildet under viser mitt bidrag i januar. Etter som jeg hadde bare en liten remse med gul fiber liggene, ble resultatet litt "kunstnerisk" :) Jeg har brukt to lillafarger i merinoull, litt "gullfiber samt noe ull av ukjent type. I tillegg til det gule.

Like før jul åpnet Selbu Spinneri ny nettbutikk. Jeg fikk æren av å være deres første kunde. Kjøpte meg kardeflak i to farger, fra grå trøndersau. Resultatet til nå er blitt en hespe av hver farge. i nettbutikken anbefales ikke kardeflakene til spinning. Sikkert fordi ulla er litt grov. Jeg synes den var god å spinne. Garnet passer godt til litt grovere produkter.
I tillegg viser bildet en hespe med hvitt garn. Dette er ull jeg har vasket og håndkardet. Ulla har jeg fått fra en nabogård. Alle hespene er totrådet garn.

Har begynt på et par votter til meg selv i det lyse grå og hvite garnet. Tykke, gode og varme votter blir det.

Denne uka kom det en nyanskaffelse i hus. Har lenge ønsket meg en kardemaskin. Det var spennende å ta den i bruk. Det første jeg gjorde var å karde litt av den lokale saueulla jeg har vasket.
En hespe med totrådsgarn har jeg gjort ferdig til nå.



Så blandet jeg fiberrester av forskjellige slag. Resultatet ble det du ser på de to bildene under.


Til slutt et bilde av det jeg nettopp har kardet. Flerfarget ull (husker ikke hva det er) og litt blank, syntetisk fiber.

Mai 2017