02.11.2011

Dagens eksperimenter og litt til

I formiddag har jeg lekt meg litt.
Først kokte jeg opp en liter helmelk. Så rørte jeg i saften av en halv sitron, slik at melka skilte seg. Vanligvis brukes osteløpe til å skille melka, men sitron er en god erstatter. Tilsatte så litt salt. Etterpå slo jeg alt oppi en melsikt med en kasserolle under. Så presset jeg ut mest mulig av væsken, før jeg flyttet ostemassen over på et fat. Etter avkjøling skar jeg osten opp i terninger, og la den i et glass med olje, litt eddik og krydder. Om du ønsker å oppbevare den i olje, bruk en nøytral sådan. Jeg hadde kun olivenolje. Den har for mye smak i seg. Neste gang prøver jeg en annen olje.
Håpet er at osten skal kunne brukes som hjemmelaget "fetaost". Den kan jo utmerket godt brukes som den er, uten å legges på glass. Ved å legge den i olje m/krydder og bitte litt eddik, er håpet at den kan lagres over lengre tid.
Ideèn til å lage osten fikk jeg fra tv-programmet Bondeknølen, som går på NRK1 om ettermiddagene. Der laget han ost av gjeitemelk i går. Han la den ikke i olje, men brukte den som den var.



Det ble tid til enda et lite prosjekt. Dette har jeg gjort tidligere, men det er lenge siden. En liten boks kremfløte ble pisket til den ble til smør. Saltet smøret litt, og la det i en form. Formiddagsmaten i dag ble fortært med hjemmelaget smør på. Deilig!!!



Til slutt et bilde av seks nyvaskede garnhesper.

Spinning i september