10.06.2011

Rokken går og håndteinen spinner

Sannelig lenge siden sist jeg laget et innlegg om spinning! Det er så mye annet å "henge fingrene i" i sommerhalvåret. Allikevel tok jeg fram litt ull, rokk og håndtein her om dagen. Etter som det var deilig og varmt sommervær, ble det en formiddag ute på terrassen.

Det første prosjektet viser håndfarget superwash merinoull, kjøpt hos
Fiber & Art. Ulla viste seg å være utrolig myk og deilig. Jeg er ikke komfortabel med å spinne merinoull på rokken. På håndtein derimot, går det helt fint. Laget en liten garnprøve for å se hvordan det ferdige garnet vil se ut. Det ble "bløtt" og behagelig, med fine fargespill i brunt, hvitt og blått.






Til rokken fant jeg fram en bunt med Evilla plategarn. Det kan jo strikkes slik det er, men jeg synes det er artig å spinne det til "vanlig garn".
Nøstet opp den ferdig spunnede tråden på nøsteapparatet mitt, og tvinnet garnet ved å ta en tråd fra utsiden og en fra innsiden av nøstet. Garnet ble overraskende mykt og deilig etter vasking. Har startet på et enkelt trekantsjal i rettmasker. Tenker å hekle kanter rundt til slutt. Sjalet blir ikke stort nok av en hespe, men jeg har mer av plategarnet. :)




Spinning i september