lørdag 25. juni 2011

Min største orkidè noen sinne (og litt til )

Her jeg bor er det ingen sommer i sikte. Ganske trøstesløst vær faktisk. Men en trønder lar seg ikke vippe av pinnen av dårlig vær. Her kan du få være med å nyte synet av vakre blomster som pryder stua mi for tida:




Så store blomster som orkideèn kom med denne gangen har jeg ikke sett tidligere. Den har blomstret et par ganger tidligere, men aldri med SÅ store blomster. Jeg har gjødslet den forsiktig med fullgjødsel, som jeg ellers bruker utendørs. Det ser ut til å ha "gjort susen" denneg gangen. Den står lyst, i et nordvendt vindu. Når den har blomstret ferdig setter jeg den på loftstua, der det er ganske kaldt om vinteren. Da står den i et sydvendt vindu, nesten uten vann hele vintersesongen. På det nederste bildet kan du se tommelen min i høyre bildekant.

På spisebordet har jeg en Ildtopp stående. Den ser også ut til å like litt fullgjødsel. Lenge nå har det prydet stua med sine vakre rosa blomster.



Til slutt en liten veske/pose/pompadur som jeg gjorde ferdig i ettermiddag. Den er 14 cm høy.

Mai 2017