27.01.2011

Torsdag 27.januar

Et aldri så lite eksperiment:)
Farging av garn og fiber har jeg liten/ingen erfaring med. I dag har jeg foretatt et eksperiment. Jeg tok en ufarget fiberremse, og farget den med tre forskjellige syrefarger. Dette gjorde jeg:
Kokte vann på vannkokeren, og blandet det med 1 teskje fargepulver i tre skåler. Tre ulike blåtoner. Lot det ligge sånn ca 10 minutter. Så flyttet jeg det over i oppvaskkummen, som jeg hadde fyllt med godt og varmt vann. Oppdaget, litt for sent at jeg ikke hadde eddik til å feste fargen med. Kom på at jeg hadde en lime i kjøleskapet. Skviset saften og fruktkjøttet i vannet sammen med resten. Det fungerte fint. Skylte til vannet ble blankt. Så strakk jeg litt i fiberen i alle retninger. Brukte engangshansker på hendene, og et skjerf over munn og nese under arbeidet. Vet faktisk ikke om fargepulveret er giftig, men lukten/støvet er ubehagelig for luftveiene. Det er flere år siden jeg kjøpte fargene, og bruksanvisningen er blitt borte. Fargingen foregikk på komfyren, med vifta på. Prosessen og resultatet ser du presentert nedenfor. NB! De hvite "dottene" på skjerfet, er fruktkjøtt fra limen.:)





Spinning i september