mandag 3. januar 2011

Spinneåret 2010

Spinnerens Hjem har vi en årlig nyttårskonkurranse. Der blir vi bedt om å svare på en del spørsmål om hvordan året har vært på spinnefronten. Vi skal svare i bloggen vår, og legge igjen en link til Spinnerens Hjem. Det er en del av oppgaven. :)
Nedenfor kan du se hva jeg har svart.

Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnede garn i det siste året?

Jeg har lært å spinne balansert og fint garn, både på den gamle og den nye rokken. Det er et stort fremskritt, synes jeg selv. Ga bort to par votter av eget garn til jul. Det ble suksess. Min yngste sønn, som aldri har villet ha strikkevotter, ble så begeistrert da han lånte sin fars votter en kald dag i romjula at han har bestillt et par han og :)

Hva har du prøvd av nytt?

I høst fikk jeg tak i et par kilo nyklippet og uvasket lammeull fra en nabogård. Halvparten av ulla er vasket. Jeg har ikke kardemaskin, men har kardet litt av ulla på mine håndkarder. Av ulla har jeg spunnet litt garn, som viste seg å bli veldig bra. Det var en ny, positiv og fin erfaring. Gleder meg til å karde og spinne mer av ulla.

Hvordan har du presset deg selv ut fra din "comfort zone" til nye utfordringer? Eller, hva har du funnet ER din comfort zone?

Tidlig i fjor ble jeg spurt om å demonstrere spinning for et husflidslag. Jeg sa ja, under tvil. Er jo en selvlært spinner, og kan ikke så mye mer enn basislærdommen.
Jeg forberedte meg godt til møtet, som var i oktober. Laget en PowerPoint-presentasjon som jeg viste for de fremmøtte først. Deretter viste jeg dem spinnekunsten på mine to rokker, samt på håndtein. De som hadde lyst fikk også prøve å spinne og/eller karde. Jeg fikk gode tilbakemeldinger etter møtet, og er sannelig nå invitert til å gjenta det hele for et nytt husflidslag i år.


Har du funnet at du spesielt likte noen fiber/redskaper eller ikke likte noe? Hvorfor eller hvordan?

Liker godt Bluefaced Leichester, Corridale og Falklandsull. Ikke så glad i merino, selv om jeg har spunnet en del av det. Skal hente en pakke på postkontoret i morgen, med flere typer ull/fiber jeg ikke har prøvd tidligere. Det skal bli spennende.

Hva har du fortsatt lyst å lære eller er det noe du er nysjerrig på? (Fiber, teknikker, metoder, redskaper)

Det første jeg har tenkt å teste ut i det nye året, er farging av ull/garn. Det har jeg ikke prøvd meg på enda. I tillegg gleder jeg meg til å prøve nye typer fiber bl.a. Polwarth, som er i pakken jeg skal hente i morgen.

Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnede garn i det siste året? (skulle elske å se bilder her!)


Denne luehatten, i egen design synes jeg ble fin. Den ble solgt via nettbutikken min.

Disse vottene ga jeg min svigerdatter til jul. De er også min egen design. Det lyse garnet har jeg både håndkardet og spunnet selv. Vottene ble, tykke, gode og varme.

Om jeg er så heldig å vinne, blir jeg ekstra glad for fiber i naturfarger/jordfarger.

Mai 2017