onsdag 15. desember 2010

Det nærmer seg jul :)

I går bakte jeg årets lefser.
Tynnlefse/potetlefse har jeg aldri forsøkt meg på, men mørlefse eller "tjukklæms" som vi kaller det på trøndersk, det liker jeg å bake. I år ble det 25 små lefser. Til å kjevle dem ut, brukte jeg min bestemors gamle flatbrødkjevle med riller/ruter. Det er godt å kjevle med. Som mal til å skjære etter brukte jeg en asjett. Jeg har ikke steketakke, så lefsene stekes i en vanlig stekepanne. Det går helt fint. Lefsene smører jeg med en blanding av smør og melis, slik min bestemor gjorde :) Jeg smører en lefse, legger en annen oppå og deler dem i åtte snipper til slutt. De er fine å fryse.
Populære julekaker hos flere familiemedlemmer dette.




På kvelden strikket jeg en liten rødnisse. Den skal være gave i adventkalenderen til barnebarnet. Har tenkt å strikke en blånisse i kveld. Aktuelle gaver dette, nå som "Jul på Månetoppen" går på barnetv. :)

Mai 2017