torsdag 26. august 2010

Min aller første vinveske



På onsdag fikk jeg spørsmål om jeg kunne lage en vinveske til fredag (i morgen). Jeg tok utfordringen og satte i gang. Hadde to nøster med pt2 (magebeltet var borte, men jeg er ganske sikker på at det var pt2.
Etter som jeg ikke har tovet mye i min karriere, kikket jeg på nettet etter mønster. Har liten erfaring med hvor mye det krymper i toveprosessen. Derfor var det greit å ha et mønster som utgangspunkt.
Jeg måtte forandre en god del på mønsteret jeg fant, fordi jeg brukte et mye tynnere garn enn det som var brukt i oppskriften.
Var veldig spent etter første runde i vaskemaskina.
Veska var fortsatt altfor stor, og for lite tovet. La den derfor i oppvaskkummen i skikkelig varmt vann m/grønnsåpe. Virvlet den rundt i vannet med en rørespade og vred den godt opp med jevne mellomrom.
Gjentok samme prosessen i rent, varmt vann i tre runder. Endelig inntok den riktig fasong og størrelse. Pyntet den til slutt med tre hekleblomster. Nå gjenstår det å se om mottaker blir fornøyd med resultatet. Det var i alle fall så morsomt å lage denne, at jeg har startet på en ny allerede :)

Fargene er finere i virkeligheten enn på bildene. Mørk turkis og mørk lilla.


Inspirasjonen hentet jeg her: http://www.lises.net/hobby/strikk/dyvekes.html

Mai 2017