onsdag 20. januar 2010

Tema for januar

Spinnerens Hjem får vi et nytt spinnetema hver måned.  For januar er det "minner".  Etter som jeg har arvet min gamle rokk fra mormor (til venstre på bildet), syntes jeg det var en god idè å bruke dette bildet som tema.  Min mormor Mathilde døde bare 29 år gammel, og rakk nok ikke å bruke rokken så mye. Men jeg ser allikevel for meg at hun satt ved rokken og spant tynt garn av ufarget saueull. Defor har jeg  spunnet et tynt entrådsgarn av norsk, naturfarget saueull. Fargen passer  godt til bildet synes jeg. Kan for øvrig fortelle at jenta i midten, Gudrun som min mor ble oppkalt etter, døde av spanskesyken kun 17 år gammel. Hun hadde også egen rokk, som jeg er så heldig å ha arvet. De to rokkene er identiske, men har en del skavanker, så jeg kan kun bruke den ene. Har håp om å få satt begge to i skikkelig stand etter hvert. Jenta til høyre, Ingeborg, min gammeltante og gudmor, hadde jeg mye kontakt med helt til hun døde 85  år gammel. Det hører med til historien at min morfar giftet seg igjen etter noen når. Han levde til han var nesten 81 år. Min nye bestemor levde til hun var over 90 år, og var en skikkelig gammeldags bestemor. Hun strikket, heklet, broderte og laget verdens beste middager og kaker. Jeg tilbrakte alle sommerferier, og andre ferier, hos dem på småbruket de drev.

Mai 2017